Hét topstuk in de Sint-Genovevakerk zijn naast de laatgotische piëta en de retabelluiken ongetwijfeld de muurschilderingen in de zuidelijke kruisbeuk of het ‘Genovevakoor’. Ze werden zowel in romeinse als Arabische cijfers door de maker(s) gejaartekend 1509. Vooral het totale ensemble geeft een idee van de versiering van onze kerken in de bloeitijd van de laatgotiek. De vier evangelistensymbolen met bloemmotieven op het gewelf, de vier aartsvaders daaronder en enkele heiligen zoals Thomas en Laurentius helemaal onderaan.
Daartussen het brede tafereel van het Laatste Oordeel om zondebesef bij te brengen en de reusachtige Sint-Kristoffel als bescherming van de bedevaarders tegen een plotse dood. Maar uniek is toch wel het leven van de patroonheilige, de heilige Genoveva van Parijs in elf taferelen, als was het een stripverhaal!
Symboliek in de muurschilderingen 2002 Albert Manet
Neogotisch retabel 1935 (De Wespelaere Brugge) met drie taferelen en schrijn H. Genoveva. Zes laatgotische dubbelzijdig beschilderde luiken ca. 1525 van een Passieretabel zijn eraan toegevoegd.
Zie ook:
– Catherinadrieluik
– Verloren altaar
– Genovevabroederschap uit Luik
– Rosa van Lima